AanZET Tweede subsidieronde voor elektrische trucks

Om ondernemers tegemoet te komen heeft staatssecretaris Chris Jansen van Infrastructuur en Waterstaat besloten de Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks per 1 oktober 2024 opnieuw open te stellen.

De Aanschafsubsidieregeling Zero Emissie Trucks (AanZET) vergoedt een deel van de meerkosten die ondernemers maken voor elektrische vrachtauto’s. Dankzij de eerste ronde van AanZET waarin er 45 miljoen euro subsidie beschikbaar was, komen er ruim 600 nieuwe emissievrije vrachtwagens op de weg. Tijdens die ronde was de subsidieregeling overigens al in twee dagen na de opening overtekend. In voorgaande jaren gebeurde dat zelfs al in één dag. In de tweede ronde van dit jaar is er een budget van 22,3 miljoen euro beschikbaar.

Bekostiging uit vrachtwagenheffing

In 2026 voert Nederland een vrachtwagenheffing in. Emissievrije vrachtwagens krijgen een forse korting op het tarief. Zo stimuleert de overheid het gebruik van emissievrije vrachtwagens, wat de CO2-uitstoot door het goederenvervoer vermindert. De netto-opbrengst van de heffing gaat naar subsidies voor verduurzaming en innovatie van de transportsector.

Om ondernemers niet tot 2026 te laten wachten, begon het kabinet – op verzoek van de Tweede Kamer en de vervoerssector – dit jaar al met het verstrekken van subsidies. Deze worden later terugbetaald uit de opbrengsten van de vrachtwagenheffing. AanZET is de eerste subsidie die op deze manier is gefinancierd.

Nog flinke slag te maken

Eind maart meldde de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, uitvoerder van de subsidieregeling, nog dat er in Nederland ruim 740 volledig elektrische vrachtauto’s rondrijden (exclusief waterstofvoertuigen). Het streven is dat er in 2025 minimaal 1.000 uitstootvrije vrachtwagens rijden. In 2030 16.000. In 2040 zouden alle nieuwe vrachtwagens schoon moeten zijn. Het totale aantal vrachtwagens in Nederland bedraagt circa 160.000 stuks.

Zie: RVO-website voor meer informatie: Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) (rvo.nl)